google-site-verification=e2DmWX0gwfReVFQpzcu4ly1zLPF-RUvuc6uHqoZo_ik

سطور في حياة الفنان محمود مرسي في ذكري ميلاده

كتب- ريمون حافظ

تحل اليوم 7 يونيو ذكرى ميلاد أحد أباطرة الفن المصري محمود مرسي، الذى وُلد في مثل هذا اليوم من عام 1923، وكانت له بصمة واضحة في كل الأعمال التي شارك بها.

يعد أحد عمالقة التمثيل في مصر، واسمه الكامل هو محمود محمد حسين مرسي من مواليد مدينة الإسكندرية، وهناك درس في مدارسها حتى التحق بالمدرسة الثانوية الداخلية وهي المدرسة الإيطالية، وبعد أن أنهى دراسته بها التحق بكلية الآداب جامعة الإسكندرية وتخرج من قسم الفلسفة.

تزوج محمود مرسى مرة واحدة في حياته من الفنانة سميحة أيوب، وأنجب ولدا واحدا اسمه علاء.

وتحدثت الفنانة سميحة أيوب عن عرض الزواج الذي تلقته من الراحل محمود مرسي، وقالت خلال لقاء قديم لها في برنامج “الستات ما يعرفوش يكدبوا” : “اشتغلنا مع بعض وحبينا بعض وما قولناش لبعض في صمت، معجب بيا وأنا معجبه بيه، وكنت بقول ياريت حد يعزمني على عيد ميلاد، وكنت بعرف انه بيسأل عني”.

وأضافت: “ذات يوم رحت أزور زميل في حلوان لقيت محمود مرسي عنده، قالي مدام سميحة ممكن توصليني، أنا عارف إنك مش بتركبي حد معاكي في العربية، وقولت في عقلي أنا أخدك على الهند، وأخذته وقالي تعرفي إني معجب بيك جدا وقولتله أنا كمان معجبه بيك، استغرب جدا وقالي : “ما فيش حد بيقول كده”.

وتابعت: “قالي على فكرة أنا مش بتجوز، فرديت مين جاب سيرة الجواز، وبعدها تلخبط في الكلام، وقال لي هروح قهوة أم كلثوم، ونزلته في شارع التحرير”.

استكملت: “بعدها طلبني علشان أشتغل معاه، وشاهدته وقال لي أرجوكي أديني تليفونك، وكلمني وقالي عاوزك بس تنزلي نعمل “لفة”، وبعدها وقف وقالي لي “عاوز أتجوزك”، رديت عليه وقلت له موافقة.

استطردت: “سبب الطلاق شغلي، كنت مسافرة بعمل عمل في رأس البر، قالي الحياة كدا مش هتستقيم، وأنتي مش بتحبيني، ننفصل، قولتله ننفصل، وانفصلنا”.

توفى مرسى في مسقط رأسه في الإسكندرية عام 2004، إثر إصابته بأزمة قلبية حادة، حينما كان في عمر الـ80، وأثناء تصوير مسلسل “وهج الصيف”.

عن admin

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *